Dieta bezglutenowa jest stosowana coraz częściej w trosce o nasze zdrowie. Z takiego sposobu żywienia muszą korzystać przede wszystkim osoby, które nie tolerują glutenu, ich organizm źle trawi to białko lub chorujące na celiakię. W takich sytuacjach dania bezglutenowe są konieczne, gdy nie chcemy, aby przykre skutki odbiły się na naszym samopoczuciu i zdrowiu. Nie zawsze jednak wiemy, jakie potrawy bezglutenowe wprowadzić do codziennego jadłospisu.

Dieta bezglutenowa – co spożywać?

Gdy okazuje się, że to, co powoduje gluten przynosi nam negatywne skutki zdrowotne,  zadajemy sobie podstawowe pytanie: Co jeść na diecie bezglutenowej? Kwestia ta pozostaje uzależniona od naszych indywidualnych preferencji, gdyż na rynku znajdziemy bardzo dużo produktów, które możemy wprowadzić do jadłospisu. Warto testować poszczególną żywność, aby znaleźć taki asortyment, który spełni nie tylko nasze preferencje smakowe, ale również zwiększy poziom naszego zdrowia. Szukając produktów bezglutenowych, warto odwiedzić sklep ze zdrową żywnością. Klikając w link, bez problemu wybierzemy pełnowartościowe jedzenie bez glutenu, które możemy wprowadzić do codziennej diety. Jednak zanim zaczniemy układać jadłospis, warto dowiedzieć się, co można jeść na diecie bezglutenowej. 

Dieta bezglutenowa co jeść?

Podstawą każdego żywienia są oczywiście ekologiczne warzywa, które powinny znajdować się w każdym posiłku. Możemy zjadać je do woli, gdyż zarówno warzywa, jak i ekologiczne owoce, nie posiadają glutenu. Dodatkowo dostarczają naszemu organizmowi odpowiednią dawkę witamin i mikroelementów, a także mają mało kalorii. 

Jednak oprócz warzyw i owoców, musimy wprowadzić do naszego Menu inne jedzenie bezglutenowe, które pozwoli nam uniknąć niedoborów. Alergia na gluten uniemożliwia nam spożywanie produktów ziarnistych. Warto tutaj zwrócić uwagę na ich zamienniki, np. pieczywo bezglutenowe. Przykładowo możemy nabyć chleb gryczany, który nie posiada w składzie tego białka. Często wybieranym jest również chleb z kukurydzy, oferowany przez niemalże każdy sklep spożywczy ze zdrową żywnością. Nie bez znaczenia pozostaje także bezglutenowa mąka, np. kukurydziana, z fasoli, z zielonego grochu, z soi. Dzięki tego typu produktom możemy bez problemu przygotowywać swoje ulubione wypieki bez konieczności usuwania ich z naszej diety. 

Dieta bezglutenowa jadłospis

Jeśli interesuje nas dieta bezglutenowa, jadłospis jest bardzo istotną kwestią, na którą musimy zwrócić szczególną uwagę. To właśnie ułożenie odpowiedniego Menu pozwoli nam cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Pamiętajmy, że niektóre gotowe dania czy popularne produkty sklepowe mogą zawierać śladowe ilości glutenu, nawet gdy się tego nie spodziewamy. Wówczas osoby nietolerujące tego białka, muszą rozsądnie podejść do układania jadłospisu, by całkowicie wyeliminować gluten ze swojej diety. Dzięki temu nie narażamy się na przykre skutki zdrowotne i uciążliwe dolegliwości. Najkorzystniejszym wyborem będą produkty bezglutenowe, produkowane przez ekologiczne firmy. Taka żywność posiada odpowiednie certyfikaty, dzięki którym zyskujemy pełne bezpieczeństwo. 

Dieta bezglutenowa jadłospis na tydzień

Warto zacząć od ułożenia tygodniowego Menu, w którym znajdą się wyłącznie produkty bezglutenowe. Testując poszczególną żywność, będziemy mogli w prosty sposób sprawdzić, jak nasz organizm reaguje na konkretne składniki. W większości przypadków korzystając z ofert sklepów ze zdrową żywnością bez glutenu, już po pierwszym tygodniu zauważalne są pozytywne efekty diety. 

Produkty bezglutenowe. Lista produktów wskazanych i zakazanych podczas diety bezglutenowej

Mleko i produkty mleczne podczas diety bezglutenowej 

jedzenie bezglutenowe

Mięso i ryby na diecie bezglutenowej 

Podczas stosowania diety bezglutenowej możemy bez obaw spożywać świeże nieprzetworzone mięso, ryby i jaja. Takie produkty żywnościowe nie zawierają glutenu, pod warunkiem, że do dań nie będziemy dodawać konkretnych składników. Musimy odmówić sobie np. panierowania kotletów bułką tartą. Niewskazane jest również korzystanie z gotowych dań sklepowych, np. panierowanych stripsów czy kotletów rybnych.

Jakie tłuszcze na diecie bezglutenowej?

Jeśli chodzi o tłuszcze, podczas diety bezglutenowej możemy spożywać zarówno masło, jak i margaryny. Nie musimy również odmawiać sobie spożywania olei roślinnych, np. rzepakowych, oliwy z oliwek, a nawet smalcu. Jedynym produktem, który musimy wykreślić z jadłospisu, jest olej z kiełków pszenicy, w którym znajdziemy gluten. 

Jakie napoje musimy wykluczyć z diety bezglutenowej?

Gdy w żywieniu chcemy stosować wyłącznie produkty bezglutenowe, często zapominamy o tak ważnej kwestii, jaką są napoje. Ważny jest fakt, że nawet w pozornie bezpiecznych dla nas sokach, możemy znaleźć śladowe ilości glutenu. Nadzwyczaj często popełnianym błędem w czasie takiej diety jest spożywanie alkoholu, np. piwa, w którego składzie znajduje się właśnie gluten. Musimy zrezygnować również z kawy zbożowej czy napoi słodzonych słodem jęczmiennym. Możemy bez przeciwwskazań pić herbatę, naturalną kawę, wodę mineralną, soki owocowe, napary ziołowe, kompoty domowe, a także czyste alkohole. 

Dieta bezglutenowa efekty

Jadłospis bezglutenowy pozwoli nam pozbyć się nieprzyjemnych dolegliwości związanych z nietolerancją. Jeśli mamy alergię na gluten, nasz organizm nie trawi odpowiednio tego białka. W związku z tym możemy zaobserwować przykre symptomy, jak biegunki, zaparcia, nudności i wymioty, uczucie zmęczenia i osłabienia, bóle migrenowe, żołądkowe itp. Nie ulega wątpliwości, że takie symptomy nie wpływają korzystnie na naszą codzienność. Złe samopoczucie znacznie obniża naszą produktywność, przez co pracujemy i uczymy się gorzej oraz tracimy ochotę na realizację celów, spełnianie marzeń, a nawet spędzanie czasu z bliskimi. Dania bezglutenowe pozwolą nam zlikwidować nieprzyjemne objawy, poprawić witalność, zyskać więcej sił i ochoty na wykonywanie obowiązków. Efekty, jakie przyniesie nam żywność bezglutenowa, to przede wszystkim poprawa zdrowia i lepsze samopoczucie, które pozytywnie wpłynie na naszą codzienność. 

Powyższy tekst ma charakter informacyjny. W każdym wypadku nietolerancji pokarmowej należy udać się do lekarza, który indywidualnie ułoży spersonalizowaną dietę.